Jóga
Kroužek se koná každé pondělí od 14.00 do 15.00 a vede jej Mgr. Helena Čechová.
Jóga pro děti s postižením
Jóga je racionální systém tělesných a duševních cvičení, který vznikl před více než třemi tisíci lety. Jejím cílem je pomoci každému z nás dosáhnout maxima svých možností a prožít trvalé zdraví a štěstí. Pomocí jógy si můžeme vylepšit zdraví, prodloužit produktivní věk daleko za přijímanou normu a zároveň zlepšit kvalitu svého života. Ve svém cvičení s dětmi i dospělými se zaměřuji na odvětví jógy zvané Hathajóga. Hathajóga spočívá v práci s tělem na strukturní úrovni péčí o správnou polohu obratlů, zvyšováním ohebnosti a zpevněním svalů a šlach. Zároveň masíruje a regeneruje vnitřní orgány. Kožní, trávicí, lymfatická, kardiovaskulární a dýchací soustava jsou zbavovány toxinů a odpadních látek. Nervová a endokrinní soustava se dostávají do rovnováhy a jsou vyladěny. Mozkové buňky jsou dobře vyživovány a stimulovány. Konečným výsledkem je zvýšená duševní čistota, emocionální stabilita a celkový pocit pohody.
Protože jóga účinkuje na tolika různých úrovních, má velký potenciál jako efektivní terapie chronických onemocnění a stavů, které se těžko léčí konvenčními léčebnými metodami. Z tohoto důvodu děti s Downovým syndromem a jinými vývojovými poruchami, které cvičí jógu, často překvapí své rodiče a učitele rychlým zvládnutím základních pohybových, komunikativních a poznávacích schopností. Podobně může pravidelná jóga pomoci dětem s poruchami učení vyvinout větší koncentraci, dosáhnout rovnováhy a vyrovnanosti v běžném denním životě. Každý získá určitý stupeň odměny. Jedinými požadavky jsou kvalifikované instrukce a pravidelné cvičení.
Metody a cíl kroužku
Při práci s dětmi s postižením dělím tyto metody do pěti základních kategorií cvičení: (1) ásany, neboli polohy těla; (2) pránájáma, neboli dechová cvičení; (3) očistná cvičení; (4) hudební a zvuková terapie; (5) hluboká relaxace. Ásana znamená knižně "pozice" či "držení těla".
Podle starověkého autoritativního textu je ásana určitá pozice těla, která je ustálená a pohodlná. Největší zisk cvičení ásan přijde, pokud se v dané pozici naučíte relaxovat. Naproti tomu, co většinu z nás učili, skutečná relaxace vychází ze stavu hluboké koncentrace, ve které je mysl zcela soustředěna na jeden předmět. Během cvičení ásan je tímto předmětem tělo. Žák upíná mysl na výdech a nádech, vědomé stahy a uvolnění odlišných svalových skupin nebo jiné tělesné vjemy. Ideálně má být tento vnitřní pohled udržován po celou lekci jógy.
Pránájáma je nauka o správném dýchání. Dech je hlavní zdroj výživy pro všechny buňky těla. Průměrná osoba využívá jen asi jednu sedminu své celkové plicní kapacity. Učením se, jak zvýšit tuto kapacitu hlubokým břišním dýcháním, spolu se specifickými pránájámovými cvičeními můžeme zvýšit přísun vitální energie do rozličných orgánů našeho těla, posílit imunitu vůči nemocem a překonat mnoho fyzických potíží. Způsob, jakým dýcháme, má též velký dopad na nervový systém. Naše mozkové buňky spotřebují třikrát více kyslíku než ostatní tělní buňky. Ovládáním dechu a zvýšeným prokysličováním mozkových buněk pomáháme zesílit a oživit autonomní i vůlí ovládané nervstvo. Při důsledném provedení má pránájáma také stabilizující účinek na myšlení a emoce.
Pročišťovací cvičení zahrnují: pránájámové cvičení odstraňující z dýchací soustavy nadměrný hlen; oční cvičení a zvláštní techniky pro cílené pohyby určitých skupin břišních svalů. Při správném cvičení poskytuje posledně zmiňovaná technika silnou vlastní masáž břišních orgánů vyúsťující ve zlepšení trávení a úlevu od zácpy.
Hudební a zvuková terapie využívá rytmus a melodii spojené s pohyby rukou a kombinování zvuků k rozvíjení koncentrace, dechové koordinace, komunikačních a pohybových dovedností stejně jako procítění tónů a harmonie. Navíc studie ukázaly, že opakování určitého souboru zvuků může mít zklidňující a ozdravné účinky na nervový systém a duši.
Hluboká relaxace je tradičním zakončením a vyvrcholením každé lekce jógy. Během deseti až dvaceti minut naprostého ticha a nehybnosti umožní tělu vstřebat všechny příznivé účinky předchozích ásan, pránájámy a očistných cvičení. Při práci s kojenci a batolaty pomáhá navození relaxace mírná hudba ve spojení s masáží chodidel a šíje. Pro děti a dospělé začíná relaxace tak, že si lehnou na záda s dlaněmi vzhůru a roztaženýma nohama. S využitím mírné hudby jako pozadí a tlumeného osvětlení provází instruktor jemně studenty procesem relaxace, podporuje zbavení se fyzického napětí a duševního stresu převedením pozornosti k jednotlivým částem těla. V této části cvičení se také využívají vizualizační a meditační techniky, neboť studenti soustředí své myšlenky k napjatým a zablokovaným oblastem těla. Následuje krátká doba nestrukturované relaxace a cvičení čištění vědomí, nerušené fyzickými vlivy těla.
Během školního roku by měli žáci zvládnout minimálně čtyři lekce ze systému „Jóga v denním životě“, podle kterého s žáky pracuji.